5. 12. 2008

Exchange student na Växjö Universitet

Po niekoľkých mesiacoch strávených na tejto krásnej univerzite sa už cítim dostatočne skúsená na to, aby som opísala ako to tu prebieha. Keďže sa štúdium vo Švédsku dosť podstatne líši od toho na Slovensku, povedala som si, že bude dobré o tom popísať.

Semester/nesemester
U nás sa rok skladá z dvoch semestrov - zimného a letného. Tu sa každý semester delí na ďalšie dve obdobia. Namiesto dvoch skúškových období sú teda 4. Toto však nepovažujem za problém a ani za niečo prevratné.

Počet predmetov
Toto je vec, ktorá sa mi na tomto systéme veľmi pozdáva. Počas tých 2 mesiacov študuje v priemere každý študent len dva predmety. Švédsky systém totiž zastáva názor, že je lepšie v jednom období študovať naraz čo najmenej, aby sa študent mohol intenzívnejšie zahĺbiť do tých predmetov, ktoré aktuálne študuje a nie prepínať stále z témy do témy. Keď to teda porovnám s našimi 5-7 predmetmi počas bakalárskeho štúdia, môžem si len gratulovať, že som to aj napriek nie veľmi premyslenej stratégii úspešne absolvovala. Otázkou však zostáva, či nie je lepšie vyhnúť sa tomu tlaku a stresom, ktoré som zažila.

Hodiny strávené v škole
Počtu predmetov zodpovedá aj počet hodín, ktoré je potrebné odsedieť v škole. Raz mi ktosi povedal, že univerzita v pravom zmysle slova, je škola kde chodia študenti študovať to, čo ich baví a univerzita im poskytuje prostredie, ktoré je vhodné na štúdium ich oblasti záujmu. Nie je to teda zariadenie, ktoré tlačí na študentov, dýcha im na krk a neposkytuje im dostatočný čas na sebarealizáciu. Tu sa skutočne študuje. Cvičenia napríklad v mojom odbore Informatika neexistujú. Prednášky sú v určenom čase zvyčajne dve hodiny každý týždeň. Práve pri takomto type štúdia si však treba uvedomiť, že príchodom domov zo školy sa učenie nekončí.

Príprava na štúdium, zadania
Ako som už spomínala, na univerzitu chodíme preto, že chceme, nie preto, že musíme. Preto ak sme už tu, je potrebné naplno využiť prostriedky a zdroje, ktoré nám univerzita poskytuje. Zdrojom sa budem venovať v samostatnom príspevku. Na jednotlivé predmety je potrebné vypracovať do istého termínu zadania. Zadania sú viac alebo menej náročné a väčšinou si vyžadujú naštudovanie dodatočnej literatúry k prednášanej téme. Ani tu sme sa nevyhli písaniu esejí, ktoré sme však neskôr ocenili, keďže vďaka nim sme nadobudli požadované znalosti z daného predmetu.

Učitelia, študenti
Veľmi príjemne ma prekvapila situácia s počtom študentov na jednotlivých kurzoch. Keďže univerzita ponúka veľké množstvo kurzov a je skutočne z čoho vyberať, študenti sa rozpŕchnu a potom je nás v kurze tak do 25. Takéto malé skupiny dovoľujú nadviazanie lepších vzťahov medzi vyučujúcim a študentom. Učitelia si často pamätajú študentov po mene, pri stretnutí niekde v meste, je prirodzený úsmev a pozdrav. Takéto niečo môže len prispieť k dobrému pocitu každého. Učitelia sú o všeobecnosti veľmi milí a nápomocní. Konverzácia je v priateľskom duchu samozrejme v istých medziach. K tomu napomáha aj tykanie v angličtine :)

Čo si o tom myslím ja
Keby som to mala takto všetko zhrnúť, jednoducho by som povedala, že pevne verím, že takýto vyspelý systém bude raz aj na našich univerzitách, ktoré sa tak síce volajú, ale ako je jasné, sloboda štúdia nie je vec u nás udomácnená. Myslím si, že keby mali študenti skutočne vytvorené podmienky na štúdium a mohli by si tempo štúdia voliť sami, ako je to v iných krajinách, mohli by už počas štúdia prispieť do sveta nejakým tým patentom. Takto, keď má každý deň nalinkovaný a stále len prednášky a cvičenia, nemá čas venovať sa svojim záľubám a tomu, v čom by mohol naozaj vyniknúť.

Žiadne komentáre: